VLEUGELS

Logo Vleugels

Het tijdschrift voor Nederlandse en Belgische luchtvaarthistorie

Nieuwe boeken

Uitgelicht en Dossier

Antiquariaat

Overige artikelen

De Sud Aviation SE 210 Caravelle

Arno Landewers

15.50 Incl. BTW

Europese jet pionier voor de middellange afstand.
De Sud Aviation Caravelle vloog voor het eerst in 1955 en kwam voort uit een initiatief van de Franse overheid om een verkeersvliegtuig te ontwikkelen voor de middellange afstand. Naast de destijds onconventionele keuze voor straalmotoren voor dit soort vliegtuigen viel de Caravelle ook op door plaatsing van de motoren in de staart; de Caravelle was het eerste vliegtuigtype waar deze opstelling werd gebruikt.

Vanaf 1957 konden orders worden genoteerd voor een flink aantal Europese luchtvaartmaatschappijen, en werden ook versies ontwikkelend met verhoogde capaciteit en groter bereik. Ook bij de introductie van instrumentatie voor automatische landingen in de commerciƫle luchtvaart speelde de Caravelle een belangrijke rol.

Pogingen om de Amerikaanse markt te veroveren mislukten, en de Caravelle werd uiteindelijk slachtoffer van de concurrentie van de Douglas DC-9 en Boeing 727. Toen in 1970 de laatste Caravelle werd afgeleverd waren er ruim 280 gebouwd. Sud Aviation werd vervolgens een belangrijke partner in Airbus, waarvan het succes in grote mate kan worden toegeschreven aan de ervaringen die waren opgedaan met de Caravelle.

In Nederland begon de Caravelle pas vanaf 1969 een rol te spelen, toen Transavia het toestel in dienst nam. In Belgiƫ speelde de Caravelle een belangrijke rol bij onder meer SABENA en SOBELAIR.