Binnen Verenigde Vleugels werken diverse organisaties samen die zich inzetten voor het behoud en de beleving van ons luchtvaarterfgoed. Deze aangesloten musea, stichtingen en verenigingen bundelen hun kennis, passie en middelen om luchtvaartgeschiedenis toegankelijk te maken voor een breed publiek. Op deze pagina vind je een overzicht van alle aangesloten organisaties.
Ontdek luchtvaartverenigingen, musea, archieven en restauratieprojecten in Nederland en België. Samen houden we luchtvaarthistorie levend!
Zelfs na 100 jaar is Fokker niet meer weg te denken uit de geschiedenis van de Nederlandse -en internationale- luchtvaart. Verschillende organisaties houden zich bezig met Fokker: de Fokker Heritage Trust, de Fokker G.1 stichting wil graag de Fokker G.1 nabouwen; de stichting Fokker Four houdt enkele Fokker S.11 lestoestellen in de lucht en in het Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome staan vele Fokkers tentoongesteld. Ook is er veel particulier initiatief om de geschiedenis van Fokker levend te houden. Al deze instanties ontberen vaak de steun om hun idealen te verwezenlijken. Fokker is het waard om gekoesterd en bewaard te worden. Daar is wel veel geld, tijd en steun voor nodig. Tijdens de voorbereidingen van het Fokker Spin Centennial Festival hebben enkele medewerkers en de stichting Verenigde Vleugels de koppen bij elkaar gestoken. Zij vinden dat er een steunfonds zou moeten komen om die initiatieven die er zijn te ondersteunen.
E-mailadres: info@fokkererfgoed.nl
Stichting Fokker Four, destijds opgericht door medewerkers van Fokker op 31 Augustus 1982, is een historische luchtvaartstichting die zich tot doel stelt om onze vier Fokker S.11 lestoestellen in luchtwaardige toestand te behouden en daarmee demonstraties te geven voor een breed publiek om zo te tonen waartoe dit toestel en zijn vliegers in staat zijn. De vliegtuigen zijn tegenwoordig allemaal in eigendom van de stichting. Onze thuisbasis is op Luchthaven Lelystad in het “Aviodrome” Luchtvaartmuseum in de T-2 hangaar. De toestellen zijn gebouwd in de periode 1949 – 1951 en hebben dienst gedaan bij Kon. Luchtmacht en Kon. Marine tot 1973. De Fokker S.11 is ook in licentie gebouwd en heeft dienst gedaan in Israël, Brazilië en Italië. De vliegers van Fokker Four hebben allen in de Kon. Luchtmacht gevlogen op o.m. de Hunter, F-104, F-5 en F-16. Ook enkele oud helikoptervliegers maken deel uit van het vliegerteam, waaronder vliegers die destijds hebben gevlogen in het Klu. “Alouette” helikopter demoteam de “Grasshoppers”. Beleef het zelf mee en draag er ook aan bij om dit demonstratieteam in de lucht te houden. Meld u aan als echte “Friend”. Contributie is slechts € 45,- per jaar. Hiervoor ontvangt u ook 6 x per jaar de het schitterende historische luchtvaartblad “Verenigde Vleugels”. Opgeven kan bij het secretariaat van Fokker Four, Zwanenkamp 913, 3607PX, Maarssen.
Tel. : 06 48 68 89 23, email: secretariaat@fokkerfour.nl
Kijk ook op www.fokkerfour.nl
Stichting Fokker G.I zet zich op alle mogelijke manieren in om de geschiedenis van dit bijzondere toestel te onderzoeken. Hierbij gaat het om het vliegtuig in al zijn facetten, bijvoorbeeld de techniek, de mensen die er mee werkten en het gebruik in de Luchtvaart Afdeling. Sinds haar oprichting in 1997 heeft de stichting zich bezig gehouden met vele vragen – waar stortte een bepaald toestel neer, welke toestellen werden buitgemaakt door de Duitsers, hoe waren de vleugelribben geconstrueerd… Het is slechts een greep uit de vele intrigerende vraagstukken die rond de G.I bestaan. Een toegewijde groep geïnteresseerden houdt zich bezig met deze en andere vragen. Ook is men sinds een aantal jaren actief om het ontwerp van de G-1 te completeren. Dit gebeurd aan de hand van de overgebleven originele tekeningen, maar ook door kennis van andere Fokker onderwerpen te benutten. Zo hoopt de stichting Fokker G-1 een vliegende replica te kunnen bouwen. Het is mogelijk om als donateur de activiteiten rond de Fokker G-1 van dichtbij mee te maken. De jaarlijkse contributie bedraagt € 28,-. Voor meer informatie kunt u een kijkje nemen op de website of e-mailen: info@fokkerg-1.nl
“Luchtvaartkennis” (LVK) is een kennisnetwerk van Nederlanders met diepgaande belangstelling voor de luchtvaarthistorie. Deze KNVvL afdeling geeft het kwartaalblad LVK uit vol zeldzame informatie, vooral over de Nederlandse luchtvaartgeschiedenis en (voormalige) overzeese gebiedsdelen. De jaarvergadering is ontmoetingspunt voor verzamelaars, spotters en auteurs. Verder organiseert LVK de jaarlijkse kampioenschappen vliegtuigherkenning.Een abonnement op alleen het blad LVK kost € 33,-; verdere info: Loet Kuipers, tel. 06-28545720, email: loetk@hotmail.com. Het lidmaatschap KNVvL afd. LVK bedraagt € 63,00, waarvoor u naast het blad Luchtvaartkennis ook de bladen Air Sports Mail en Verenigde Vleugels wordt toegezonden; indien men al lid is van een andere afdeling van de KNVvL kost het lidmaatschap van de afd. LVK slechts € 35,00 extra; verdere info: KNVvL: tel. 0348 43 70 60.
De Algemene Luchtvaart Afdeling (ALA) is de afdeling voor luchtvaartliefhebbers die niet direct actief zijn bij de specifieke luchtsporten, maar die vooral op de hoogte willen blijven van de luchtvaartwereld van vroeger en nu. De ALA ( een afdeling van de KNVvL) kent leden door heel Nederland en daarbuiten.
Websites: Luchtvaartkennis: www.luchtvaartkennis.net – KNVvL: www.knvvl.nl
De Stichting Noorduyn Foundation is opgericht in 2006 en heeft ten doel het bevorderen van de bekendheid van de naam van Nederlands derde vliegtuigbouwer, de heer Robert B. Noorduyn (na Anthony Fokker en Frits Koolhoven). Dit doet de stichting door het verwerven, het behouden, het beheren en het presenteren van zijn bijdragen aan de wereld luchtvaart. Concreet restaureert de stichting nu twee vliegtuigen die in zijn fabriek gebouwd zijn; een Noorduyn Harvard (die wordt omgebouwd naar NA-27) en een Noorduyn Norseman. Beide projecten worden uitgevoerd in het Nederlands Transport Museum in Nieuw-Vennep. Het doel is de NA-27 te restaureren tot een niet-luchtwaardig vliegtuig waarvan de motor kan draaien, en de Noorduyn Norseman tot een luchtwaardig vliegtuig. Hopelijk kunnen er (inter)nationale evenementen mee bezocht worden. Voor 30 euro per jaar kunt u ‘Vriend’ worden van de stichting. U ondersteunt dan het mooie werk van de vrijwilligers. De projecten zijn overigens te volgen op Facebook; www.facebook.com/FokkerNoorduynNA27/ en www.facebook.com/NoorduynNorseman/
Sinds de oprichting op 11-11-2006 hebben we plannen gemaakt voor de toekomst. Hoe kunnen we de museumcollectie het beste laten zien? Moet er meer komen naast een museum? Hoe kunnen we zo goed mogelijk de aandacht vestigen op de vele omgekomen vliegeniers ten tijde van de Tweede Wereldoorlog en in het bijzonder in Zeeland? Hoe laten we zien dat de luchtstrijd een belangrijke rol gespeeld heeft in Zeeland?
Dit alles heeft uiteindelijk geresulteerd in een opzet voor een Luchtoorlog themapark. Een brede opzet met meerdere partners, horeca en activiteiten voor jong en oud. Het park moet een sfeervolle WO2 uitstraling krijgen. En hoe kunnen we dit beter doen door een aantal gebouwen geheel in WO2 stijl te plaatsen in een vliegveldachtige omgeving. Hiertoe zijn de nodige schetsen gemaakt.
De haalbaarheid van het themapark wordt door het bestuur en andere specialisten onderzocht.
Website: wingstovictory.nl
Met de oprichting van de Stichting Vliegsport Gilze-Rijen (SVGR) door een aantal voormalige KLu-vliegers werd in 1969 de basis gelegd voor de huidige KLuHV. Die ontstond in 1998 uit het samengaan van de Dutch Spitfire Flight en de SVGR. Later (2010) volgde ook nog de integratie van de B-25 Mitchell van de Duke of Brabant Air Force.
Ruim 200 actieve vrijwilligers zorgen voor het onderhoud van de vliegtuigen maar vervullen ook een scala van andere taken, nodig om de organisatie draaiende te houden. De B-25N Mitchell en Spitfire Mk.IX zijn de ‘vlaggenschepen’ van de vloot. Die omvat verder een achttal Harvards, gedeeltelijk luchtwaardig en enkele in opslag. De Auster MK.III ondergaat een complete restauratie. Van het zestal Piper Super Cubs zijn er nu twee luchtwaardig, twee opgeslagen en twee in groot onderhoud. Eén Fokker S.11 vliegt in de kleuren van de Marine Luchtvaartdienst en een viertal is in groot onderhoud/opslag. De Ryan STM heeft operationeel in Nederlands Indië. De voormalige Stinson Sentinel van Prins Bernhard (PH-PBB) is weliswaar niet ex KLu, maar ook gekoesterd bezit. Een voormalig Canadese Beech D.18S PH-KHV vliegt nu in KLu kleuren. Dat geldt uiteraard ook voor de authentieke KLu Beaver. Een Tiger Moth is het oudste vliegtuig in de vloot en de Cessna 172N en Bellanca Scout zijn ‘niet-historische’ onderdelen van het gevleugeld bestand van de KLuHV. Recentelijk zijn ook twee toestellen van de Stichting Spitfire Flying Vintage Everyday (SFVE) onder operationeel beheer van de KLuHV gekomen. De Stichting wordt mede ondersteund door een Flying Partner programma, waarvan o.a. meerdere samenkomsten per jaar op Gilze-Rijen onderdeel zijn. (www.kluhv.nl) Foto: Een zeldame formatie van Mitchell PH-XXV, Harvard PH-TBR en Spitfire MK.16 PH-FVE (3 oktober 2021 / Ben Ullings – aviationphotos.nl)
Stichting Aircraft Recovery Group heeft als doel onderzoek te doen naar deze vliegtuigen en waar mogelijk de restanten boven water te halen. Met dit onderzoek kunnen veel vermisten worden geïdentificeerd.
In Fort Veldhuis worden de onderdelen van de vliegtuigen op een prachtige manier tentoongesteld. Maar er is veel meer te zien. In de diverse ruimtes van het oude fort zijn films, landschappen en vele voorwerpen te bekijken, zodat de bezoeker een goed beeld krijgt van een belangrijke periode uit onze geschiedenis.
Website: arg1940-1945.nl
Aviodrome in Lelystad is hét luchtvaartmuseum van Nederland, waar bezoekers de geschiedenis en toekomst van de luchtvaart beleven. Met een uitgebreide collectie historische vliegtuigen, interactieve tentoonstellingen en evenementen biedt Aviodrome een unieke ervaring voor jong en oud. De organisatie speelt een belangrijke rol in het bewaren en delen van luchtvaarterfgoed.
Website: Aviodrome
Het Luchtvaart- & Oorlogsmuseum Texel is te vinden op vliegveld Texel en richt zich op de geschiedenis van de luchtvaart en de Tweede Wereldoorlog op en rond het eiland. Texel heeft een hechte band met de luchtvaart. De historie van het vliegveld gaat terug tot 1937 toen in polder Eierland vliegveld ‘De Vlijt’ werd geopend. Maar in 1917 was er op de zuidpunt van Texel al een marinevliegkamp voor watervliegtuigen: De Mok.
In het museum wordt ruim aandacht besteedt aan de luchtvaart, deels in combinatie met de Tweede Wereldoorlog. Er is bijvoorbeeld veel informatie over de vliegtuigen die in de oorlog op en rond Texel zijn neergestort. Met behulp van een touchscreen is er veel info over deze toestellen en hun bemanningen terug te vinden, maar ook op internet via een door één van de vrijwilligers gemaakte website (www.airwar4045.nl). Verder bezit het museum grote maquettes van het voormalig Marinevliegkamp ‘De Mok’ en het vliegveld ‘De Vlijt’ voor de Tweede Wereldoorlog. Ook de KLM, de maatschappij die ervoor heeft gezorgd dat er een vliegveld op Texel kwam, wordt niet vergeten. Bijzonder zijn verder de complete, met originele onderdelen nagebouwde, cockpit van een Constellation en er staat een originele Kolibrie helikopter die werd gebruikt door het NLR om raketmodellen op te halen die werden afgeschoten vanaf het eiland in de beginjaren ’60 van de vorige eeuw. Ook staat er een Saab Safir van de Rijksluchvaartschool en wordt er gebouwd aan een replica van de Scheldemusch. Kijk voor meer informatie, locatie en openingstijden op www.lomt.nl/nl.
Ten noorden van Arnhem is het museum over de geschiedenis van vliegbasis Deelen gevestigd. Levensechte diorama’s, bijzondere objecten en veel foto’s geven hier een beeld van de geschiedenis van het vliegveld en van de luchtoorlog in de jaren 1940-1945. Vliegtuigwrakstukken, vliegtuigbewapening, vliegerkleding, navigatiemateriaal een V1 ‘vliegende bom’ en honderden militaire voorwerpen; u kunt het allemaal komen bekijken. Het museum wordt beheerd door de Stichting Museum Vliegbasis Deelen, waarvan het bestuur en de bedrijfsvoering geheel door vrijwilligers verzorgd wordt. Kennis en enthousiasme over de museumcollecties zijn belangrijke drijfveren voor de medewerkers. Het museum is alleen in de weekends geopend; op zaterdag en op zondag van 11 tot 17 uur. Website www.museumdeelen.nl ; e-mail info@museumdeelen.nl
Vliegend Museum Seppe is een organisatie met als doel het ten toon stellen en in de lucht houden van historische vliegtuigen. Het samenstellen en beheren van de tentoonstelling en het onderhoud aan hangaar en statische onderdelen van de collectie wordt allemaal gedaan door een enthousiaste groep vrijwilligers, die hiervoor tijd, materiaal en/of diensten beschikbaar stellen.
Het museum is, zoals de naam al zegt, een vliegend museum – bijna de hele collectie is luchtwaardig en is ook zeer regelmatig in de lucht te aanschouwen. Niet alleen in de regio, maar ook op vlieg evenementen in Nederland en daarbuiten. De moderne gemotoriseerde luchtvaart is nog jong – en de geschiedenis ervan kunt U in het Vliegend Museum Seppe bekijken, van het prille begin tot nu.
website: vliegendmuseumseppe.nl
De Marineluchtvaartdienst werd opgericht in 1917. Na afstoting van de Orions en sluiting van het Vliegkamp Valkenburg is de Groep Maritieme Helikopters in 2008 geïntegreerd met het Defensie Helikopter Commando. Vooruitlopend op de komst van de NH-90 werd de infrastructuur van MVK de Kooy ingrijpend gemoderniseerd, waarbij ook de Traditiekamer MLD (in 1994 geopend door Z.K.H. Prins Bernhard) “een nieuwe jas” kreeg. Het complex, inmiddels bestaande uit twee hallen en een modern auditorium, wordt veel gebruikt voor representatieve doeleinden zoals brevetteringen, ontvangsten, boekpresentaties, conferenties en rondleidingen. De meer dan 100-jarige geschiedenis van de MLD in zowel het Europese als Indische theater is chronologisch in beeld gebracht aan de hand van veel museaal erfgoed, modellen en beeldmateriaal. Tot de collectie behoren ook een Seahawk, Wasp en Lynx, terwijl buiten een Tracker, Neptune en Agusta Bell staan opgesteld. De collectie is gedeeld eigendom van het Marinemuseum en de Stichting vrienden van de Traditiekamer MLD, waarvan vrijwilligers de collectie beheren. Mede door de bibliotheek, het documenten- foto-en filmarchief, het uitgebreide netwerk van oud-MLD’ers en een veelbezochte website is de stichting uitgegroeid tot een gerenommeerd MLD-kenniscentrum. Hierdoor konden de afgelopen jaren vele nabestaanden deskundig worden voorgelicht over vliegtuigongevallen. De Stilteruimte met daarin een ingebonden exemplaar van de Gedenkrol MLD vormt daarbij een gewaardeerd element. T.g.v. het honderdjarig bestaan van de Marineluchtvaartdienst in 2017 is het standaardwerk “Een eeuw Marineluchtvaartdienst” verschenen waarin door een viertal prominente oud-MLD’ers (waaronder twee historici) de roemruchte geschiedenis van de MLD in vogelvlucht wordt beschreven. De wetenschappelijk verantwoorde tekst (met notenapparaat en bronverwijzingen) is gelardeerd met een groot aantal bijzondere foto’s en vele seastories, die een goed inzicht geven in de persoonlijke ervaringen van de mens in de MLD. Deze bijzondere jubileumuitgave is te bestellen via www.geromybv.nl. De stichting kan al haar activiteiten bekostigen dankzij legaten en een bescheiden jaarlijkse bijdrage van ruim 500 trouwe donateurs. Bezoekers in het museum zijn van harte welkom. Wegens de beveiliging van de Kooy dient u wel vooraf een afspraak te maken. Website: www.traditiekamermld.nl).
Mis niets!
Bekijk onze Facebookpagina voor actuele nieuwtjes en informatie over meest recente updates van Verenigde Vleugels en onze aangesloten organisaties.
Verenigde Vleugels is geen commercieel blad en wordt uitgegeven door de Stichting Verenigde Vleugels. Met een professionele uitstraling willen we wel een verenigingsblad blijven voor al onze organisaties.
De stichting Verenigde Vleugels is alleen te bereiken via mail of brief:
Mail: info@verenigdevleugels.nl
Adres: Pruimenlaan 34, 1185 RW Amstelveen